yang sudi bertandang....

masa itu emas

Ahad, 9 Jun 2013

CAKOI

asslamualaikum...
tidak terlalu kerap update blog hehehentah ler
x de idea nk menggarang  kisah
apapun harinie 9/6
aku terasa nk buat cakoi...
aritu de buat tp x sedap  n dalam nyer padat..mungkin ada bahan yg aku x letak
sebb aku x jumpe benda tu ALUM...
ti aku godak2 kat atok G...
jumpe resepi ne simple n x banyak bahan nak letak
x perlu nk perap2 pas uli terus jer  gelek lekat n goreng
owahhhh senng dengarnyerkan ..
jommmm....
layan resepi


RESEPI CAKOI
resepi: MamaFami

400g Tepung Gandum
1 cawan Air
1 s/b Marjerin Cair
1 s/k Garam
3 s/b Gula
1 s/b Susu Pekat
1 biji Kuning Telur (aku boh sebijik terus)
2 s/k Yis
1/2 s/k Soda Bikarbonat

Campurkan semua bahan kecuali tepung ke dalam mangkuk. Gaul rata.
Masukkan tepung sikit demi sikit sampai jadik doh.
Uli sampai lembut.

Canaikan doh memanjang. Potong doh dan katubkan dua potongan.
Utk melekatkan doh, gunakan lidi yg dicelup dgn air.
(susah nk terang cara nie.. kalu ada yg x paham blh tnye erk..)

Goreng dgn mnyk yg panas dan banyak.




sekaya coklat
1 1/2 sudu mkn tepung kastad
1 cawan susu segar
2sdk coklat elmuco

satukan semua bahan 
kacau atas api hngga sedikit pekat  t
tutup api sediia dhidangkan

Tiada ulasan:

Catat Ulasan