yang sudi bertandang....

masa itu emas

Isnin, 28 Januari 2013

SPONGE CAKE FILLING OREN

Assalam ....setelah sekian lama aku x baking akhirnyer dapat juga aku baking kek kat umah nie walaupun dapur belom siap ah hehhehe bnyak ag  yg lom siap tp aku dah x tahan nk baking..hehehhe kebetulan emak,kakak n cik mamat /cik mlah nk singgah umah balik anta ain ke bagan datok....jadi kek nie santapan mereka la..heheehhe kek yg paling mudah n pantas disediakan......

bahan cake
250g tepung sponge mix/opima
4 biji telor ayam A
50g minyak
50g susu segar
esen vanilla


caranyer
laser loyang n alas dengan kertas minyak
panaskan oven mengikut suhu oven masing2 ye
kemudian satukan semua bahn kecuali minyak,putar dengan kelajuan tinggi 10 minit non stop.aduanan menjadi kembang n pekat masukkan susu n esen pukul seminit.stopkan mixer masukkan minyak n kaup balik hingga minyak betul2 sebati   hati2 kadang2 minyak x sebati dengan elok
tuangkan adunan dalam loyang n bakar selam 45 minit ikut oven masing2 sy guna suhu 160 selama 45mnit


sedang bertapa dalam oven 
molek jer kejadiannyer hehehe
emmmm suka2 ...
nk cepat sejuk dah kuarkan luayng terus potong mcm nie mak cepat la sejuk n mencepatkn proses mendeko
fresh cream yg dah bertanduk
wat selapis sebegini....nie dah lapisan ke2...
menggunakan nozel bulat sederhana buat langkaran bulat mcm dalam gambar angak2 je la lebarnyer yer
dah siap lorek kan guna choptik dr luar ke dalam...



                                                                                            
                                                                         gini la hasilnyer nyummnyummm




 heheh tinggal ne dah ....
 kakak ku nyer kerja ahahaha hentam je labu
lapisan nyer cun x?

4 ulasan:

  1. salam...sedapnya...filling yang meleleh tu yg buat geram..

    BalasPadam
  2. nampak menyelerakan.. Amy dah lama sangat tak buat kek ni, agin rajin tak sampai2 lagi... hihihi.

    BalasPadam
    Balasan
    1. hehehhe sedap amy x rugi buat hehehe..ne pun kejap je dah hbis....

      Padam