yang sudi bertandang....

masa itu emas

Ahad, 12 Februari 2012

kek kawen

Assalamualaikum.....terimakash sud singgah ke dapur kmp ini,sebenar aku nak cerita berapa aku teruja nak menghasilkan kek kawenb nie maklum la aku langsung x pernah buat kek kawen,sebelum tiba masa wat kek aku study habis ngan member aku..cian die penat jawap soalan demi soalan dr aku yg tak reti malu nak bertanyer....alkisah...
tibe la saat membuatnyer.....kek pertama meragam x mau naik berkawah tengahnyer...jiwa kacau dah jadinyer..risau n mcm2 .....
berkat dorongan n semangat..aku baking lg..guna bekas besar aduhh..leper la pulak kena layed la namapkanyer..aku x kisah janji nampak cantik....
untuk mendeko mengambil masa la jugak..maklum la banyak nak kena wat dsampng anak yang suka kacau maknyer nie...heheheh tp apa pun aku puashati sesanggat..melihat hasilnyer..
"Kek Coklat Lembab"

Bahan2nya:

190g mentega
300g gula halus
210g tepung gandum
50g serbuk koko
4 biji telur}gred A
1sb esen vanila
1/2 sk soda bikarbonat
1 sk serbuk penaik
250ml air

caranya:
-pukul mentega dn gula hingga kembang
-masukkan telur satu persatu
-masukkan tepung, soda bikarbonat, serbuk penaik, esen vanila...kacau
-masukkan air...kacau sehingga sebati....
-sapu loyang dgn sedikit majerin dn tabur dgn sedikit tepung disekelilingnya
-lapis dgn kertas putih....
-bakar selam 1 jam api atas bwh 160'c.


resepi kek coklat yg bahagian atas.....




RESEPI KEK PANDAN (KEK BAHAGIAN BAWAH)


Kek Pandan

bahan2nya:

250g mentega
200g gula halus
5 biji telur
200g tepung gandum
1sk serbuk penaik
1sk esen pandan
sedikit pewarna hijau

cara:
-pukul gula n mentega sehingga kembang
-telur 1 per satu
-tepung, serbuk penaik, esen pandan dn sedikit kaler hijau~kacau sebati
-bakar 180'c 45 minit~api atas bawah
by: Rohaimi Ahamad.
.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan