yang sudi bertandang....

masa itu emas

Rabu, 26 September 2012

Home made kuetiaw

                    alhamdulillah bertemu lagi kita hari ini.......entah kenapa dua tiga hari ini aku  asyk nk buat mee ..kuetiaw n seangkatannyer.... br dapat due jenis mee resepi nanti yer cz aku lom  masukkan ag hehehhe kuitaw dulu hehhehe terngin punyer pasal denganmuke tebal n x tau malu aku asyik bertanyer pada sesiapa yg tahu akan homemade kuetiaw nie..yg menjdi pilihan teman fb yg  agak berusia cz tentu meraka ada pengalaman kan.... bgku x perlu nk malu2 jika berminat pada sesuatu ..yg penting cuba usahakan.....emmmberbalik pada kuetiaw tadi ...aku dah  mula rasa putus asa..cz tiada juga bertemu resepi nie  padahal satu masa dulu aku ada tag kat gambar yg pernah buat kuetiaw nie tp bila cari balik x jumper2  tu aku tahu ada frend list aku yg tahu buat....akhirnyer aku mendapat respon dr  kak Rina....katanyer ada kawan yg buat n jual homeade kuetiaw nie siap bg nama sekali wah aku pun tanpa berlenggah lg terus cr nama tu di fb..ternyata nasip menyebelahku dimana teman yg dimaksudkan ada dalam list frend syukur alhamdulillah....
               menghitung hari pula bile nk buat mangkin hari hati mangkin rasa kuat nak cuber n semalam aku dengan sedikit keberaniann mula la mengadun bahannyer....ternyata mengadunnyer agak mudah...tp........seterusnyer bagaimana?ok aku ikut step by step yg diberitahu mungkin mesin mee ku x sama dengan milik tuan punyer resepi tu... maka dengan duka citanyer
terjadi la  sebegini tengok gambar...
dimana kuetiaw nie dah jadi seakan laksam ada ke ahahah tebal la husss x leh jadi ni......seterusnyer buat lgi yg ke2   adesssss sudah bergumpal2 pula huhuhuhu rasa nak nangis tengok gambar mcm ok tp x ok sebetulnyer
huwaaaaaa...... sedey sedeyyyyy.......tu la semalam punyer certa..hari ini aku nekad nk buat lagi
ok jommm tengokkk
 doh tidak terlalu lembut biasa2 saja kepal2kan...
 kemudian mesinkan hingga dapat yg cantik n tipis
 jangan tidan2 seperti ini... susah nk angkat masa nk rebus
 susun mcm nie....senng kerja ahahha org x pro la beb...
 gamba masa rebus x ada cz takut le kita nak mik gamba  kat ngah merebus takot meletop tepon x pasal hehhehe.....gambar nie dah selesai rebus angn kan n lerai2kan....
gambar dari dekat
                   bergumpal2 hissss x suka tapi leh jer goreng hehhehe

hehehhe sekarang jom layan resepi nya...


ZaKeeyah Yusop YusFaza (tuan punyer resepi tq akak)



Home made kuetiaw, mmg berbaloi..

Bhn2:-
350gm tpg gndm
150gm tpg beras
1 bj putih telur
1 cwn air ( lbh kurang )
Sedikit grm
Tpg ubi secukup nya
Myk msk

Cara2:-
Campurkan tpg gndm & tpg beras serta grm, gaul rata. Msukkan putih telur & air, uli hhgga sebati, bulat2kan @ kepal2kan beberapa bhg, gelek mgunakan mesin ( no. 1 ), sapu tpg ubi, gelek lg ( no.4 @ 5 ),sapu tpg ubi & guna acuan pemotong kuetiaw. Buat hgga hbis. Pnskan air rebusan hgga mdidih, cmpur sedikit myk msk, msukkan mee & tggu air mdidih lg, toskan guna tapis, lalukan skjp pd air paip, bubuh sedikit myk msk, gaulkan & biarkan mee di dlm tapis, letak dkt dgn kipas angin, sekali - sekala gaul lg mee td. Siap!!! Slmt mencuba.
 



PERINGATAAN
KALAU X MENJADI JANGAN SALAHKAN RESEPI KAJI N SELIDIK KENAPA X JADI....APA SALAHNYER DIMANA SILAP...JNGAN TERUS KATA  TAH APA2 RESEPI NI....JANGAN...
AIR TANGAN MEMNG TAK SAMA ..JADII RENUNG2KAN LAH....SY JUGA  3 KALI BR OK TP AKAN PERBAIKI LAGI....TQ...

Tiada ulasan:

Catat Ulasan