yang sudi bertandang....

masa itu emas

Selasa, 11 Disember 2012

kuih masalodeh

aku nie jarang wat kuih heheh pemalas ler pulak yg terrajin nyer bab wat kek maklum ler aku suka sangat tp ada masanyer aku rajn juga wat kuih...kuig nie aku memng suka sangat ..sampai aku minta resepi dari kawan  bangsa india ANTONY DASIY..lama nyer x sebut namanyer ne maklum ler da kawan masa aku kerja di chungwa picture  dulu kat kampar emm bertahun juga aku x jumpe ,asal buat kjuih nie br aku teringat kat dia hehehehhe dia lak tah ingat tah tak kat aku.....gitu bla alkisa kuih india vadai/masalodeh nie....ok..jom kita tengok resepi 
resep aku main campak2 nyer pandai la nk agak hehehhe jahat x aku hehe



masalodeh 

bahan nyer
kacang parpu rendam semalamam
sedikt cili kering (diguntng )
beberapa ulas bawang merah(diracik)
sedeikit jintan putih
sedikit jintan manis
daun kari
minyak untuk menggoreng

caranyer

kacang byg telah dibersihkan n direndam semalam   ,diblender hancur 
kemudian satukan  semua bahan2 tad n gaulkan  perisakan dengan garam

panaskan minyak sementara itu bulatkan adunan tadi n leperkan guna tapak tanga terus masuk ke dalam minyak panas tadi buat sampai habis....
goreng hingga keperangan api sederhana

mudahkan.....







Tiada ulasan:

Catat Ulasan